Svenska Destinationsdagarna – en lyckad satsning på samverkan

Den 11-12 april gick Svenska Destinationsdagarna av stapeln för allra första gången. Platsen var Helsingborg och över 200 deltagare från 51 kommuner från Kiruna i norr till Malmö i söder deltog. Bakom initiativet stod de tre nationella nätverken; SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations), SNED (Swedish Network of Event Destinations) och SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus). Tillsammans representerar de medlemmar från de större destinations-, event- och mötesorganisationerna på kommunal nivå.

Det fullspäckade programmet bjöd på allt från inspiration, omvärldsbevakning och framtidsspaningar t ill samtal om teknikutveckling och tänkvärd kunskap och reflektion om AI. Ytterligare ett stort fokus för mötesplatsen var de tre föreningarnas gemensamma framtid vilket kommer att fortsätta att diskuteras under året. Det gavs även mycket tid till att nätverka och utbyta erfarenheter mellan destinationer och olika inriktningar.

– Från mitt perspektiv blev dagarna i Helsingborg en riktig succé. Det mest värdefulla för oss destinationer är att få träffas, utbyta erfarenheter och suga åt oss ny kunskap från kollegor och från omvärlden. Det fick vi verkligen göra de här dagarna, säger SNDMOs nytillträdde ordförande Mikael Jonsson från Destination Östersund.

Sveriges kommuner har i allt större utsträckning börjat uppmärksamma betydelsen av den lokala besöksnäringen, möten och evenemang i arbetet med hållbar platsutveckling. Under tiden har de tre nätverken under flera år arbetat parallellt med att driva för medlemmarna aktuella frågor i syfte att skapa bättre förutsättningar för destinationers utveckling av hållbar turism, mötes- och evenemangsindustri på den lokala platsen.

– Förhoppningen är nu att Svenska Destinationsdagarna ska bli en viktig årlig mötesplats där vi tillsammans fortsätter att driva utvecklingen av Sverige som en attraktiv och hållbar plats att besöka, avslutar Mikael Jonsson.